Războiul benzinei continuă–VoxPublica


Va invit in grupul ‘Boicott’ de pe Facebook : http://www.facebook.com/home.php?sk=group_139683166091646&view=members

Forum de discutii – http://eject.ro 

voxpublica.realitatea.net/politica-societate/razboiul-benzinei-primele-efecte ; voxpublica.realitatea.net/politica-societate/schimbarea-sensului-luptei-de-la-guvern-la-omv-si-inapoi

De ce Petrom/OMV? Fiindcă Petrom/OMV au rezervele de petrol ale României. Fiindcă ejectnu poți lupta cu toți producătorii deodată. Boicotarea tuturor este imposibilă. Boicotarea unui singur producător este realizabilă, o măsură pragmatică, nu o confruntare idealistă, și este infinit mai eficientă.
Fiindcă statul este încă acționar cu aproape 50% la Petrom. Petrom este deci aproape jumătate a statului Român. Iar statul român are o responsabilitate față de cetățenii lui, în timp ce ceilalți producători nu au.
Pentru că Petrom a fost cumpărată de la stat la un preț, după părerea multora, mult prea mic. Fiindcă guvernanții au negociat în genunchi vînzarea Petrom, iar acum românii au șansa de a-și negocia decent și eficace măcar prețurile.

Taxele incluse in benzina de la 1 ianuarie 2011:
– acciza este de 467 EUR / tona – taxa de drum este de 125 EUR / tona – taxa de solidaritate (cate un cent / litru – motivul este acoperirea prejudiciului creat in urma falimentului Bancorex), adica 10 EUR / tona. Producatorul are pretul de aproximativ 370 EUR / tona. Astfel rezulta urmatorul pret pe tona de benzina: 370+467+125+10=972 EUR / tona (taxe si accize). Se adauga TVA de 24 %, adica 233.28 EUR. Totalul este de 1205.28 EUR / tona. Un litru de benzina este 1,205 EUR (aproximativ 5.15 RON)
Producatorul incaseaza 370 EUR / tona
Statul incaseaza 835.28 EUR / tona

Si citi km de autostrada a realizat statul din acesti bani? In Germania la salarii de 10 ori mai mari, la un pret similar al benzinei, statul citi km de autostrada construieste, reconditioneaza anual la 20mil de locuitori?

Este singura solutie de spargere a monopolului carburantilor. Lovind intr-unul singur, acesta  va avea doua solutii: sa intre in faliment sau sa scada pretul, declansand in acest fel concurenta pe piata.  Mai mult, este singura sansa prin care putem cere si obliga guvernul Romaniei si Petromul sa desecretizeze Contractul de Privatizare.

Războiul benzinei continuă Dacă ar fi să citești ziarele, marii furnizori de informație pe internet ori dacă urmărești jurnalele de știri TV ai putea crede că boicotul împotriva benzinăriilor s-a încheiat. Cu câteva excepții, mass media tradițională (incluzând aici și site-urile de interfață ale ziarelor și televiziunilor) au decis să ignore subiectul. Și, totuși, boicotul continuă. Direcționat însă (în urma voturilor exprimate în diferite locuri pe internet) împotriva pompelor grupului OMV Petrom.

Grupurile de pe Facebook sunt în continuare active și au din ce în ce mai mulți susținători. În plus, promovarea directă funcționează din plin. Cel puțin în grupul meu de prieteni nu am întâlnit în ultimele zile pe cineva care să nu știe că NU trebuie să alimenteze la benzinăriile OMV și Petrom. Incont.ro (una dintre excepții) amintește de un boicot similar în Franța în 1998, când Shell a cedat după cinci zile. Bazându-se pe tăcerea vinovată a mass-media, OMV Petrom pare a fi decisă să reziste mai mult. E decizia lor, dar nu au cum să câștige un asemenea război pe termen lung.

Desigur, nu mă aștept ca reprezentanții grupului să facă publice date legate de pierderile suferite până acum în mod direct. Însă, cu cât refuzul de a ieftini carburanții se va prelungi, cu atât acestea vor fi mai mari și pe termen din ce în ce mai lung. Un client care nu alimentează trei sau cinci zile de la o anumită benzinărie, poate reveni la aceasta ulterior boicotului. Unul care evită o firmă timp de o lună, două sau chiar mai mult poate să-și schimbe comportamentul de cumpărare pe termen nedefinit (mult mai mare decât durata protestului), devenind, pur și simplu clientul altei firme. La ora actuală, OMV Petrom este lider detașat pe piața carburanților în România. Un boicot pe termen scurt nu-i poate periclita această poziție. Unul pe termen lung da (chiar dacă va rămâne grupul cu cele mai multe benzinării). Iar recâștigarea poziției de lider (care înseamnă profit mai mare, mai mulți bani pentru dezvoltare, mai mulți bani pentru promovare etc.) este un proces extrem de costisitor. Și de durată. Mai mult, compania va trebui să suporte costuri dublate ori triplate de publicitate ulterior. Oricum, mi-e greu să cred că dacă nu cedează într-un termen rezonabil, OMV Petrom va mai putea să continue campania derulată sub sloganul ”România va crește prin bun-simț și responsabilitate”. Promovarea ei nu va stârni doar zâmbete ironice, ci, mai mult, va avea consecințe opuse, amintindu-le românilor de cine să se ferească. Într-o lună sau două, toate efectele acestei campanii, în care OMV Petrom a investit milioane de euro (dacă nu zeci de milioane de euro) vor fi anulate. Iar unrebranding îi va costa cel puțin pe atât.

Așadar, chiar dacă au adoptat o poziție superioară de indiferență față de boicot, viața celor de la OMV Petrom nu este deloc roză în aceste zile. Fiecare zi, săptămână și lună de boicot îi costă zeci de mii, sute de mii, milioane de euro. Pe care nu doar că nu îi încasează, ci ajung și în buzunarele concurenței. Cât timp își vor menține această poziție nu depinde însă doar de OMV Petrom. Ci și de determinarea și răbdarea românilor. Asta dacă înțeleg să trăiască ”într-o țară în care oamenii iau atitudine față de tot ceea ce îi înconjoară și înțeleg că azi este momentul pentru a ne schimba viitorul”.

About Alex Imreh

http://www.aleximreh.ro http://www.facebook.com/alex.imreh 0742-669918
This entry was posted in Forţa Ideilor and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s