Alegerile prezidențiale au fost câștigate de partidul Facebook. Social Media devine mai puternică decât Mass Media!


Previziunea lui Laurentiu Dumitrescu din 2013 – Vom avea în 2014 primele alegeri puternic influențate de Social Media, atat timp cat exista “un candidat credibil cu un mesaj puternic”. La ultimele alegeri prezidentiale aveam 60.000 romani pe Facebook, astazi avem 6.600.000! (Între timp s-a ajuns la 7.2mil conturi  / noi 2014)

Florin Negruţiu – ”Victoria a luat ACL așa cum iarna îl ia pe Sorin Oprescu: pe nepregătite. Cine vă spune că anticipa rezultatul de ieri sau, mai mult, cine susține că „l-a făcut” pe Klaus Iohannis președinte se laudă. În ultimele zile, liderii ACL aveau niște fețe de înmormântare. Dezarmaseră. Nimeni nu și-a imaginat valul antiPonta de duminică. Nimeni. Niciun politician, niciun strateg de partid. Și credeți-mă că toți – de la politicieni, la maeștri de presă, analiști TV milionari și afaceriști de partid – se uită acum speriați la revoluția Facebook. Pentru că primul lor gând când au auzit de asta a fost de unde să cumpere Like-uri. Pentru că nu înțeleg ce vrea și cum funcționează această nouă societate civilă. Pentru că le zdruncină lumea din temelii.”

Crin Antonescu – “Nu excludeam posibilitatea ca domnul Iohannis să câştige, deşi o consideram mică, dar nu mă aşteptam şi am curajul să spun că nu se aştepta nimeni, la ceva mult mai amplu decât victoria unui candidat care s-a întâmplat duminica trecută. A fost aşa acum cum am putut vedea toţi nu o victorie neaşteptată, ci un adevărat seism electoral, fapt pentru care consider aceste alegeri prezidenţiale nişte alegeri istorice. Ele marchează mutaţii în societate, care pot fi calificate astfel.
Am văzut un Victor Ponta aşa cum avertizam de la începutul campaniei, făcând greşeli cu atât mai mari cu cât după primul tur a fost convins că va câştiga, un Klaus Iohannis a cărui campanie electorală, din punctul meu de vedere, nu a fost în niciun fel elemental determinant al victoriei. Candidaţii şi-au văzut de treaba lor, făceau ce ştiau în treaba lor, problema este că a intervenit al treilea personaj care a fost acest electorat care a prins viaţă atunci când nimeni nu se mai aştepta. Cred că sensul acestui vot nu este doar acela al unui vot masiv anti-Ponta sau anti-PSD, ar fi fost bine să fie doar asta, dar a fost semnalul major că oamenii nu mai vor să fie conduşi de politicienii cu care s-au obişnuit de 25 de ani încoace.
Toate aceste lucruri şi modul aproape ireal în care oameni cu o singură zi liberă în străinătate şi-au petrecut-o la vot chiar cu minime speranţe de a putea să voteze şi prezenţa în general uluitor de mare, toate acestea sunt elementele acestui cutremur de care vorbeam sau acestei Apocalipse electorale.”

Sebastian Ghita: Nu ma asteptam ca Partidul Facebook si Partidul Diaspora sa influenteze decisiv alegerile. Nu voi mai candida acum la sefia partidului.

Marian Mărchidanu ”L-am urmărit pe Cristoiu cu mare atenție în ziua alegerilor. Observațiile lui au fost pertinente dar analizele deficitate. Însă cum el este supravegheat îndeaproape de staful PSD, încă de pe vreme când conducea Evenimentul Zilei, a acționat ca un excelent cal troian, intoxicândui cu concluzii greșite. Am fost surprins că nu înțelege realitățile noii generații și cu judecata lui conform vechilor paradigme a reușit să introducă PSD-ul în eroare. Exact din acest motiv al maturizării electoratului tânăr prin exercițiile anti-frack și Roșia Montană a fost posibilă revoluția facebook. Nicidecum servicii sercrete.” Iata mai jos pe cristoiublog.ro judecăți făcute dupa vechile paradigme, depășite de noile realități. Sunt întrebări pertinente dar toate scapă esența noilor realități.

  • De ce a fost atît de activ DNA înaintea primului tur, căpușînd campania electorală, pentru ca între cele două tururi să aibă o singură acțiune mai acătării?
  • Cine l-a dezinformat pe Victor Ponta în legătură cu prezența la vot în străinătate în primul tur?
  • Cine a exagerat scandalurile de la votul din primul tur pentru a crea afluența uriașă din al doilea tur?
  • Ce ambasadori au avut misiunea să blocheze votul în primul tur?
  • Cine l-a convins pe Victor Ponta să nu mărească numărul de secții de votare din străinătate, gest fatal, asemănător convocării de către Nicolae Ceaușescu a mitingului din 21 decembrie 1989?
  • Cum se explică comportamentul ambiguu al BEC? Prin judecătorii de la Înalta Curte, instanța cea mai puternic penetrată cu ofițeri acoperiți?
  • A fost sincer Traian Băsescu cînd își exprima neîncrederea în Klaus Iohannis sau juca o comedie regizată împreună cu Klaus Iohannis?
  • Cum de-au fost organizate atît de bine pe rețele de socializare mitingurile de protest din săptămîna dinainte  celui de-al doilea tur?
  • Cum de s-au înșelat toate sondajele de opinie în legătură cu prezența la vot, chiar și cele interne ale PSD?
  • Știa SRI tendința de venire la vot masivă? Dacă da, i-au spus  lui Traian Băsescu?
  • Cîți  dintre jurnaliștii care au întreținut pe televiziuni scandalul votului din străinătate sunt ofițeri acoperiți?
  • De ce nici un adversar de-al lui Victor Ponta, inclusiv Klaus Iohannis, nu mai suflă o vorbă despre dezastrul din străinătate? Operațiunea a țintit înfrîngerea lui Victor Ponta și, prin urmare, nu mai trebuie căutate responsabilitățile?
  • De ce  jurnaliștii care frecventează Ambasada americană de la București, pentru a primi sugestii sau chiar indicații, se declară mulțumiți de împărțirea Puterii între Klaus Iohannis și Victor Ponta? Așa a fost înțelegerea impusă de americani pentru a nu se repeta scenariul din Ungaria?
  • De ce a amînat DNA ancheta în afacerea EADS, în care e vîrît pînă-n gît Vasile Blaga?

Vlad Tăușance, responsabil pentru comunicarea online în campania lui Klaus Johannis explică cum l-a ajutat pe Johannis să devină primul politician european care a atins 1 milion de LIKE-uri pe Facebook – Strategia a fost curată și de bun simț. Am refuzat să cosmetizăm sau să trucăm personajul real sau să ne subestimăm audiența. La schimb, am încercat să dăm muniție – text, video, foto, grafică – susținătorilor și să încurajăm inițiativele grass-roots.
Din punct de vedere demografic, ne-am concentrat pe mobilizarea hăului de potențial în participarea la vot: 18-35 de ani, urban, adică exact populația băștinașă de pe Facebook. Pariul meu personal a fost să câștigăm influencerii, să-i lăsăm pe ei să fie exuberanți, având în vedere că lucrăm pentru un candidat sobru. Am avut în spate zeci de ore și de Giga de cercetare proprie, de chestionare și sondaje asociative, am folosit mult A/B testingul, am testat soluții de data-warehouse.
Obiectivele au relativ fost simple: să câștigăm primul loc în online – peste 1.000.000 de likeuri și un reach de peste 5.000.000 – apoi să câștigăm alegerile. Ne-am depășit obiectivele. Avem mai mulți fani ca Merkel sau Hollande, cel mai bun engagement, dar și clipuri cu un milion de unici și peste 100.000 de share-uri, adică mai bine decât Inna sau Obama.
Nu am avut divizie de postaci. Nu am coordonat echipe de lăudători. Am avut în task-force exact patru admini și moderatori de comentarii sau mesaje care s-au ocupat și de diseminarea mesajelor. Plus o campanie de Facebook ads calibrată maniacal pe micro-comunități locale sau de de interese. Și conținut de calitate.
Tipping-point-ul pentru mobilizare a fost ieșirea din cursă a Monicăi Macovei. După mahmureala celor 4,5 procente, oamenii deja intrați în viteză și luptă – influenceri, Koli și Jedi de comunicare – s-au îndreptat spre cel mai plauzibil candidat. A fost un transfer de simpatie și mobilizare la care mă așteptam. Mantra mea a fost: #nevedemînturul2.
Felicit echipa de online MM, le mulțumesc talibanilor ei care ne-au susținut tacit sau fățiș. Vreau să precizez, însă, un lucru: în vârful lor de activitate au avut un engagement de 200.000 de oameni, la vreo 100.000 de fani. Noi aveam deja 400.000 de fani, și un fan base secundar de 600.000 care interacționa cu postările sau materialele noastre. În condițiile în care am difuzat cam jumătate din ce difuza Macovei, Udrea sau Ponta.
Înainte de toate am avut un candidat în care am crezut și care a crezut în noi. E greu să vinzi un brand pe care nu l-ai cumpăra sau unul care te disprețuiește. Am fost, la fel ca domnul Iohannis, coerenți, disciplinați și punctuali. Am fost o mașinărie care a funcționat conform planului, nu conform emoției. Am refuzat clișee sau rețetele sigure – populisme, star endorsement, photo ops – și am consolidat un brand coerent și atipic.
Tactic, am rupt normele lucrând cu fotografi profesioniști (mulțumim Mugur Varzariu și Manole Sava), dar și producând sute de vizualuri dedicate (big up Argo Media) și mesaje video directe montate în casă. Bonus, am avut o comunicare directă cu domnul Iohannis, cu răspunsuri prompte și un feedback incredibil de constructiv, dar și independență totală față de restul echipei de campanie. Am fost un bunker izolat de restul sediului din Kiseleff.
Și, da, ne-am bătut până în ultima secundă. Am avut forță de reacție rapidă, am transmis live, am jucat jocul până la capăt. Când Ponta posta mesaje de campanie seci, noi transmiteam în timp real din Londra și Torino, înaintea agențiilor de presă. În weekendul alegerilor viteza de reacție ne-a adus aproape 200.000 de fani. Și câteva procente bune la victorie.

Pe Facebook au fost 2 campanii paralele – una contra lui Ponta din care am facut si eu parte si alta pro Johanis pe care eu nici nu am vazut-o. Cele doua campanii au avut o singura suprapunere, doar la povestea cu diaspora a fost intersectare, in rest au fost doua ”realitati” paralele.
ANALIZA HOTNEWS.RO Cum a functionat “Partidul Facebook” in ziua victoriei lui Iohannis​. Cifre: rezultatele online ale candidatilor si topul articolelor virale.

“Nu va mai luati dupa Facebook!” Asa indemnau numerosi comentatori dupa primul tur al alegerilor prezidentiale, in care Monica Macovei si Klaus Iohannis au castigat considerabil mai putin decat se asteptau, avand in vedere ceea ce, inainte de alegeri, se intampla in reteaua de socializare. Chiar in ziua votului, un propagandist al lui Victor Ponta isi indemna “prietenii” online sa nu mai “puna botul la propaganda lui Basescu, a lui Adrian Sirbu si a celor de la HotNews.ro”. “Facebook a avut dreptate”, decreteaza analistii, politicienii, expertii online acum, dupa victoria surprinzatoare a lui Iohannis din turul doi. Ce s-a intamplat pe Facebook, in cifre, la alegerile din 16 noiembrie? Cum a castigat Iohannis in fata premierului pe net si care a fost rolul media si al mesajelor de mobilizare la vot?
Pe Facebook sunt “contorizati” 7,2 milioane de utilizatori activi din Romania. Turul al doilea al alegerilor prezidentiale este primul scrutin din Romania in care unei retele sociale ii este recunoscut impactul major asupra unui eveniment politic local – in lunga serie inceputa, la o scara mult mai mare, cu alegerile din SUA din 2008, continuata cu revoltele Primaverii Arabe sau, mai recent, cu evenimentele din Ucraina sau protestele din Hong Kong.

Cum s-au intersectat presa online si reteaua sociala preferata de romani, in ziua alegerilor. HotNews.ro a folosit date furnizate de serviciul de monitorizare a paginilor de Facebook Pro.facebrands.ro pentru a analiza felul cum au interactionat oamenii cu articolele din presa online si de pe bloguri, in ziua votului. (Analiza nu include interactiunile dintre utilizatori independenti, cum ar fi, de exemplu, comportamentul prietenilor cand cineva a “pus pe Facebook” un filmulet sau o poza cu situatia de la sectia de votare din strainatate unde respectivul a stat la coada)
In ziua turului II, HotNews.ro si Gandul.info au fost site-urile cu cel mai mare numar de interactiuni pe Facebook. Ele au fost urmate de Adevarul.ro, Contributors.ro, Ziare.com, reportervirtual.ro, Antena3, pah.ro (pagina lui Patrick Andre de Hillerin), StirileProTV.ro si cabral.ro, potrivit datelor oferite de serviciul de monitorizare a paginilor de Facebook Pro.facebrands.ro, consultate de HotNews.ro. Astfel, in ziua votului:

  • HotNews.ro a avut, cu 43 de articole distribuite pe Facebook, un total de 65.155 de interactiuni, dintre care: 50.668 de like-uri, 3.532 de comentarii, 10.955 de share
  • Gandul.info, cu 88 de articole distribuite, a avut in inregistrat in total 48.556 de interactiuni pe Facebook, dintre care: 33.077 de like-uri, 3.905 comentarii, 11.574 share-uri
  • Adevarul.ro, cu 50 de articole distribuite, a avut 20.473 de interactiuni
  • Contributors.ro, cu 15 articole distribuite, a avut 18.040 de interactiuni
  • Ziare.com, cu 34 de articole distribuite, a avut 8.677 de interactiuni.

Later edit / UPDATE: Datele Facebrands acopera majoritatea celor mai relevente institutii media din Romania. Lipsesc, totusi, cifre referitoare la cateva site-uri importante, inclusiv unele cu o prezenta puternica pe Facebook, precum Rtv.net sau Timesnewroman.ro. Datele consultate de HotNews.ro nu se refera nici la paginile personale sau de brand ale unor jurnalisti sau oameni de presa cunoscuti.
UPDATE 2 Dintre jurnalistii mentionati mai sus, Lucian Mandruta a invocat marti pe pagina sa de Facebook rezultate personale considerabil mai mari decat ale principalilor publisheri: “Numarul total de shares la pagina asta pe care o cititi acum in ziua de alegeri a fost de 54.000. Numarul total de likes a fost de 140.000. Numarul total de vizualizati pe video postate: 2.145.000. Exact, cu putin peste 2 milioane! E si aici o poveste pe care trebuie s-o spunem: eu am o pagina personala, neafilitata vreunui brand. Revolutia asta a fost cu adevarat a oamenilor care au avut incredere in alti oameni.”

Top publisheri dupa interactiuni pe Facebook – 16 noiembrie:

Ce fel de articole au fost distribuite masiv? Spre deosebire de alte dati, inclusiv la primul tur de scrutin, majoritatea articolelor care au provocat, pe 16 noiembrie, interactiuni-record pe Facebook nu sunt materiale informative, “hard news”, specifice in buna masura site-urilor din top. Asa cum oamenii au raspandit rapid mesaje primite de la prietenii lor care stateau la cozile imense din fata sectiilor de votare din strainatate, preferate au fost si articolele publicate de media online care transmiteau mesaje sau indemnuri la vot – nu neaparat informatii – din partea votantilor umiliti, a unor personalitati.
In ziua votului, articolul unui publisher online cu cel mai mare numar de interactiuni a fost, potrivit Pro.facebrands.ro, “Mesajul primului roman care a votat in Noua Zeelanda”, publicat de HotNews.ro: 18.401 like-uri, 1225 de comentarii pe Facebook, 3392 de share-uri.

  • Din primele 40 de articole distribuite masiv pe Facebook, numai unul nu are legatura cu alegerile sau cu perioada electorala – un articol Adevarul despre “cat ne-ar costa unirea cu Republica Moldova” (locul 25 in topul articolelor cu cel mai mare numar de interactiuni Facebook in ziua votului)
  • Dintre primele zece articole care s-au raspandit masiv pe Facebook, opt prezinta mesaje, scrisori deschise sau apeluri la mobilizare, iar doua sunt stiri care, la randul lor, au potential de mobilizare.
  • Subiectele primelor zece articole cu numar mare de interactiuni in ziua votului: mesajul primului roman care a votat in Noua Zeelanda (HotNews.ro), mesajul lui Ioan Gyuri Pascu pentru Tudor Gheorghe (HotNews.ro, Gandul.info), mesajul unui roman din America pentru prietenii din diaspora (Contributors.ro), exemplul dat de un grup de romani din Goteborg, unde nu exista sectie de vot (HotNews.ro), mesajul unui preot roman din diaspora despre sprijinul BOR pentru Ponta (Adevarul.ro), exemplul dat de romanii care s-au asezat de sambata seara la coada, la Munchen si Londra (HotNews.ro), “De ce n-am nevoie sa-i explic mamei cu cine sa voteze” (Lucian Mandruta in Gandul.info), protestul unui roman satul de minciuni si dispret (Gandul.info), mesajul lui Patrick Andre de Hillerin care si-a anulat votul (pah.ro)
  • Majoritatea covarsitoare a primelor 40 de articole raspandite duminica pe Facebook sunt fie de mobilizare la vot, fie pro-Iohannis sau negative la adresa lui Ponta si sustinatorilor sai. Din “tabara Ponta”, cel mai distribuit articol este al Antena3.ro – pe locul 14: Ce spune Mircea Diaconu despre aceasta campanie (total: 3059 de interactiuni Facebook)

Articolele cu cele mai multe interactiuni pe Facebook – 16 noiembrie:

Ce s-a intamplat in ultima saptamana de campanie. In saptamana 10-16 noiembrie, ultima a campaniei electorale, Gandul.info a fost publisher-ul online cu cele mai multe interactiuni (total de 373.426 like-uri, comentarii si share-uri) cu 842 de articole distribuite), urmat deHotNews.ro (311.354 de interactiuni cu 473 de articole), StirileProTV.ro (total de 223.211 de interactiuni cu 67 de articole), Adevarul.ro (104.264 interactiuni cu 350 de articole) si Biziday cu Moise Guran (85.299 vizualizari cu doar 12 articole).
Tot in ultima saptamana de campanie, cel mai raspandit articol este un material al Stirilor Pro TV despre caderea Zidului Berlinului, urmat de un articol al lui Vlad Petreanu cu titlul “PSD, o campanie a jegului total” (petreanu.ro), un articol despre “planul de aranjare a alegerilor prezidentiale pentru Victor Ponta” (Gandul.info), un articol cu titlul “Victor Ponta: da-o-n ma-sa de diaspora! (capitalismpepaine.com) si articolul HotNews.ro despre cele 55 de situatii in care premierul Ponta a fost prins cu minciuna.

Primul tur de scrutin – o cu totul alta poveste. Spre deosebire de turul al doilea, in primul tur – care i-a dezamagit pe cei care-si puneau sperante in semnalele Facebook – situatia a fost, potrivit datelor Pro.facebrands.ro, mult diferita: interactiunea electorala, cata a existat, s-a petrecut dincolo de materialele distribuite pe Facebook de publisheri. Astfel: Clasamentul primelor zece site-uri de informare si opinie cu interactiune mare pe Facebook: Gandul.info, sport.ro, Adevarul.ro, HotNews.ro, promotor.ro, StirileProTV.ro, victordulu.ro, antena3.ro, ziare.com si gsp.ro.
Numarul interactiunilor este considerabil mai mic in cazul publisherilor, comparativ cu turul II: Gandul.info – 29.555 de like-uri, comentarii si share-uri in total, cu 86 de articole distribuite; Adevarul.ro – 9.690 de interactiuni in total, cu 30 de articole distribuite; HotNews.ro – 6.194 de interactiuni in total, cu 50 de articole distribuite.
Din primele 20 de articole ale unor site-uri de stiri sau bloguri, distribuite substantial in ziua primului tur, doar unul are potential mobilizator: “Ce-ar fi sa-i batem?“, articol de opinie semnat de Alex Livadaru pe Gandul.info. Acesta este si articolul cu cel mai mare numar de like-uri, share-uri si comentarii in ziua respectiva – 22.753 in total.
In rest, primele 20 de articole ale unor publisheri cu interactiune mare pe Facebook in primul tur sunt ocupate de materiale despre fotbal, articole din domeniul social, stiri din gaming si IT si doar cateva materiale informative legate de campania electorala.

Ce s-a intamplat dupa socul 16 noiembrie. In ziua de dupa alegeri, sapte din primele zece materiale cu mare raspandire pe Facebook au fost publicate de HotNews.ro, unul – de Biziday.ro, unul – de AurasMihai.ro, unul – de Gandul.info. Toate au legatura cu alegerile – fie sunt materiale cu potential mobilizator sau de informare publicate in ziua votului, care au continuat sa se raspandeasca a doua zi, fie sunt opinii si reactii de dupa vot.
Luni, 17 noiembrie, potrivit Pro.facebrands.ro, lider detasat a fost un articol semnat de Moise Guran pe Biziday: De acord, este un moment istoric. Sa fim siguri ca l-am inteles corect…: 54.344 de interactiuni intr-o singura zi, dintre care 44.256 de like-uri, 2155 de comentarii si 7933 de share-uri. Acesta este urmat de articolul HotNews.ro “Imagini extraordinare la Paris: O tanara epuizata dupa 10 ore de stat in picioare, simbolul rezistentei romanilor in fata batjocurii Guvernului” (24.452 de interactiuni) si textul“A fost o placere sa ma uit la Antena 3 si sa-i vad cum sufera”(Aurasmihai.ro) (21.485 de interactiuni)

Ce a insemnat animatia de pe Facebook pentru candidatii la prezidentiale?
Dragos Stanca, managing partner la compania de digital ThinkDigital, observa duminica noapte, pe pagina sa de Facebook: “Pagina lui Klaus Iohannis a inregistrat 185.451 fani noi, doar azi. Cu 850 de mii de fani (update: 915 de mii), s-a detasat net de Victor Ponta (715 mii) si Traian Basescu (319 mii), cu o pagina relativ noua. ” Marti dimineata, la 36 de ore de la inchiderea urnelor, pagina lui Klaus Iohannis depasea – in premiera pentru un politician roman – pragul de 1 milion de like-uri, in timp ce pagina lui Victor Ponta a ramas la acelasi nivel cu cel din zilele precedente: 717.800 de like-uri marti la pranz. Iohannis ii depaseste astfel pe lideri europeni precum Angela Merkel (aproape 900.000 de like-uri) sau David Cameron (410.000 de like-uri).
Potrivit unei monitorizari publicate de Mediafax, pana duminica seara raportul intre numarul de fani Klaus Iohannis si cel al fanilor lui Victor Ponta, pe Facebook, era similar cu cel al voturilor finale. Astfel, din totalul fanilor atrasi de cei doi pe Facebook, 55% erau “ai lui Iohannis”, iar 45% ai lui Victor Ponta. Sursa citata mentioneaza ca Iohannis – a carui pagina de Facebook este mult mai recenta decat cea a liderului PSD – a avut o crestere spectaculoasa in ultimele doua luni. In ultima saptamana de campanie, Ponta a pornit de la 665 de mii de fani, crescand usor pana la 715 mii, in timp ce Iohannis a crescut de la 521 de mii de fani si a ajuns la 874 de mii in ziua dinaintea votului. Pe 16 noiembrie, interactiunea lui Iohannis cu fanii a crescut brusc, ajungand la 2.759.000 de like-uri, comentarii si share-uri intr-o singura zi (total 15 noiembrie: 264 de mii de interactiuni). Pe 16 noiembrie, interactiunea lui Victor Ponta cu fanii sai a crescut usor comparativ cu zilele precedente, ajungand la 294 de mii de interactiuni (228 de mii in ziua precedenta). Aceeasi analiza arata ca Iohannis a avut un engagement al fanilor de trei ori mai mare comparativ cu Victor Ponta (106.3% fata de 33.08%)

La randul sau, Alexandru Negrea face pe Marketing20.ro o analiza a impactului celor doi candidati pe Facebook. Distributia fanilor celor doi candidati, potrivit sursei citate: Luni, Iohannis avea mai putini fani din Romania comparativ cu Victor Ponta (531 de mii comparativ cu 638 de mii) dar usor mai multi in Italia, de 3 ori mai multi in Germania, cu 30% mai multi in Spania si aproximativ la fel de multi in tari precum Republica Moldova si SUA. (Detalii pe Marketing20.ro)

Toate aceste date au complicat aritmetica invocata de Mirel Palada, consilierul premierului, care ii indemna pe prietenii sai pe Facebook sa “ia cu alcool” ceea ce el numea ” propaganda lui Basescu, a lui Adrian Sirbu (proprietarul Mediafax Group, ce detine Gandul.info – nred.) si a celor de la Hotnews”. Aceleasi evolutii au contribuit la surpriza lui Sebastian Ghita ca “Partidul Facebook si Partidul Diaspora” au influentat decisiv alegerile.
Iar interactiunea din online s-a dovedit mult mai eficienta la urne decat audientele unidirectionale ale posturilor TV care au fost urmarite de milioane de romani in ziua votului (cu Pro TV, Antena 3, Antena 1 si Romania TV in frunte, potrivit datelor prezentate de Paginademedia.ro).
Si in online, datele referitoare la interactiune contrasteaza cu clasamentul general al site-urilor de stiri in ziua votului – vezi aici numarul unicilor, afisarilor si vizitelor de pe principalele site-uri in ziua de duminica. (Nota: in aceeasi zi, HotNews.ro a avut aproape 270.000 de unici, peste 490.000 de vizite si peste 1.550.000 de afisari)

historymaps.roPrezidenţiale 2014. Evoluţia procentelor; creşteri sau scăderi faţă de turul 1: Klaus Iohannis, Rezultate finale în Turul 2

La final din nou din interviul lui  Vlad Tăușance, cel care a făcut strategia și comunicarea online pentru Klaus Johannis  ”PSD a pierdut la acest scor zdrobitor din propria aroganță, din dispreț pentru un electorat pe care, matematic, îl stăpânea. PSD a dovedit, încă o dată, că trăiește, nostalgic, în anii 2000, când punga de făină și amenințările făceau diferența. Când românii nu prea ieșiseră din țară, iar baronii siluiau legea nestingeriți. Sunt patru milioane de români care au refuzat să fie șantajați și asistați sociali, care au plecat la muncă peste graniță. Care au văzut mai bine. PSD și-a bătut joc de ei prin organizarea votului, s-a făcut că nu-i vede. Ei s-au enervat. Online-ul a amplificat mesajul. Ghinion!”
Un om simplu și în vârstă, care fuge de politică, atunci când i-am  zis ca din 4mil de români au votat doar 9%, mi-a răspuns – da, nu au putut vota, dar au dat telefoane acasă! Și-au convins rudele de acasa sa dea votul pe care ei nu au fost lăsați să-l dea!
Ce aștepți tu de la președintele Klaus Iohannis? VT – ”Să asculte și să învețe, să nu trădeze societatea civilă care l-a ales, să nu disprețuiască intelectualii, să lupte pentru educația din România. Restul sunt ”mici” detalii: să nu abuzeze nici legea, nici funcția.”

About Alex Imreh

http://www.aleximreh.ro http://www.facebook.com/alex.imreh 0742-669918
This entry was posted in 2014 and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s