Trebuie sa avem in vedere, ca totul porneste de la om si este adresat omului, deci sufletul care este centrul organizator al omului, trebuie sa fie la baza si in economie.


by Nagy Attila on Saturday, January 8, 2011 at 10:59am

Reflexii – Centrul organizator al economiei tot in suflet este, in Totalitatea sa si in Totalitatea naturii

Daca trecutul  nu se bazeaza in primul rind pe miturile vii ale sufletului, care reprezinta energiile vii, vitale ale sufletului, atunci o stocare pur mentala a datelor nu reprezinta un trecut viu, adevarat. Trecutul nu este o pura stocare de date, este o experienta stocata in suflet, in inconstient, intelepciunea inaintasilor, de cand nici nu era cunoscut scrisul. Adevarata identitate este in suflet, mintea este numai exprimarea identitati interioare. Poporul care a pierdut din suflet miturile, degeaba pastreaza scheletele albe ale datelor.

Dupa parerea mea chiar aici este puterea sufleteasca a romanilor, au avut un suflet viu, un inconstient colectiv national viu, in care abisul mitic a fost viu, au avut capacitate de a crea noi mituri. Din cauza asta au putut sa dea Bibliei o vitalitate in plus. Romani au asimilat Biblia, au vitalizat-o, au legat-o de strafundul mitic  al sufletului.  Biblia a fost inconjurata cu miturile sufletului, preluate, sau create chiar din sufletul romanesc. Astfel Biblia a cistigat o vitalitate in sufletul poporului roman, care in crestinismul occidental,  la unguri, mai ales la protestanti nu exista.

Eu nu vad contradictie intre crestinismul curat si abisurile mitice  ale sufletului, chiar trebuie pastrat abisul mitic. Dar desigur, adevarul crestinesc sta dincolo de mituri, sta in fundurile apofatice ale sufletului.

Un popor este viu, atit timp cit strafundurile creatoare de miturii ale sufletului sant vii, asta a fost si asta este taria sufletului romanesc, dar aceasta tarie poate sa si moara din cauza occidentalizarii. Trebuie reactivat strafundul sufletului, unde sant stocate experientele milenare, chipurile vii ale sufletului, ale omenirii si ale neamului si astfel se va reinnoi identitatea pierduta. Experienta unui neam este totdeauna bazata pe experienta comuna a omeniri, este bazata pe o experienta universala.  Cu experienta asta milenara se poate evita multiculturalismul sec, pur exterior, in loc de multiculturalism trebuie sa fie in sufletele oamenilor, o experienta vie universala,  a chipurilor universale.

O cercetare pur mentala a trecutului, bazata doar de date stocate seci, este o experienta moarta. Ce nu este in suflet este mort.  Doar popoare cu identitatea slabita vor sa pastreze identitatea nationala pe baza de gandire istorica  si nu pe baza de mituri, nu pe chipuri interioare, nu pe simboluri ale sufletului. Doar popoare cu identitatea slabita vor sa pastreze identitatea lor numai cu mentalul si nu cu interiorul, nu cu sufletul, nu cu a chipurile vii ale sufletului. Slabiciunea gandirii istorice bazate pe date, pe cunostinte, se datoreaza faptului ca mentalul nu are energii corespunzatoare, vitale, asa ca miturile, sau chipurile vii ale sufletului, care trebuie sa stea la baza identitatii, vitalitatii unui popor. Datele istorice sant statice, chipurile, miturile sufletului national, sant dinamice.

In concluzie, pastrarea identitatii, a vitalitatii, a existentei unui popor, depind de energiile sufletului. Dar daca cercetam strafundurile sufletului, sa ne uitam la experientele mistice ale isihastilor. La ei putem sa vedem, ca energiile sufletului nu exista in sine, sant cuprinse in energiile necreate ale Domnului. De aici putem sa concluzionam, ca vitalitatea, existenta unui popor nu depind de simplele energii ale sufletului, depind si de trairea adanca a energiilor necreate ale Domnului. Nu exista o identitate, o existenta nationala profana, mai ales ca chipurile vii a sufletului sant chipuri sacre ale Transcendentului, care reprezinta prezenta Domnului si nu sant numai niste semne aratatoare spre Transcendent. 

In concluzie putem sa spunem, ca nu exista identitate nationala profana, identitatea nationala poate sa existe doar pe baza de traire religioasa.  Si aici mentionez, ca si schimburile economice pot fii incluse in viata sacra, poate prin chipuri sacre inscriptionate pe marfa, prin arta sacra aplicata pe marfuri.  Semnele sacre aplicate pe marfa, pot fi o comunicare cu sacrul, cu interiorul nostru, o comunicare cu Dumnezeu. Viata in totalitatea sa trebuie sa reprezinte trairea sacrului, a Totalitati, in care este inclus si Dumnezeu. Marfa din cauza asta trebuie sa fie arta sacra, care comunica sacrul, care reprezinta pe Totalul, pe Dumnezeu, pe interiorul nostru sacru. Trairea religioasa inseamna la un popor, a tine active energiile sufletului, care detine existenta si identitatea poporului. Chipurile vii ale sufletului, stau la baza identitati nationale, dar sant vii, pline de energie vitale, daca sant traite, ca sacre, ca prezenta vie a Domnului. Economia, care nu este inclusa in viata sacrului energizant, este o pierdere de energie, momentan economia reprezinta o sursa de pierdere de energie a sufletului, lacomia este o pierdere de suflet, a energiilor sale.

Candva si economia era organizata pe baze de mituri, in armonie cu natura. Economia pare sa fie ceva care apartine numai mentalului, dar trebuie sa avem in vedere, ca totul porneste de la om si este adresat omului, deci centrul organizator al economiei trebuie sa fie tot omul, adica sufletul care este centrul organizator al omului, trebuie sa fie la baza si in economie. Din firea sa, sufletul este in armonie cu natura, asta inseamna ca sufletul si natura sant adevaratele organizatoare ale vietii, economia este doar partea integranta a vieti. Trebuie sa ne dam seama, ca adevarata organizatoare a vietii, prin asta si a economiei, este experienta vieti ca Totalitate.

Probleme incep, cand partea economica, sau o parte a vieti nu sint integrate in Totalitatea vieti. Totalitatea da totul, in lipsa totalitatii experimentam, traim nesiguranta Fiintei. Din cauza pierderii trairii directe a Totalului, omul devine nesigur si incepe sa-si faca griji pentru ziua de maine – Iisus a condamnat grija fata de ziua de maine. Cand incercam sa facem o noua forma de economie, trebuie sa reflectam unde este centrul organizator al formei economice, in Totalitate sau numai in mintea omului. Daca este doar in mintea omului, atunci economia devine doar o forma de ingrijorare a omului. Siguranta, linistea sufleteasca, provine din trairea imediata a Totalului – Totalitate nu exista fara Dumnezeu.

About Alex Imreh

http://www.aleximreh.ro http://www.facebook.com/alex.imreh 0742-669918
This entry was posted in Attila Nagy, Forţa Ideilor, Ortodoxie and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Trebuie sa avem in vedere, ca totul porneste de la om si este adresat omului, deci sufletul care este centrul organizator al omului, trebuie sa fie la baza si in economie.

  1. Sophia53 says:

    ” Din cauza pierderii trairii directe a Totalului, omul devine nesigur si incepe sa-si faca griji pentru ziua de maine “foarte adevarat felicitari pentru postare , sincer ma impresionat, o duminica binecuvintata.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s